En kur der dur

TV2 programmet "En kur der dur" bedømte den 23. januar 2017 SENSE-kuren - som vi i øvrigt ikke kalder en kur, men en livsstil!

 

Klinisk diætist Irene Brøndum og læge Jerk W. Langer gav SENSE 8 ud af 10 mulige point, og de to deltagere Karina Grønnebæk og Morten Manse Rask Kristensen tabte sig betragteligt i løbet af de 8 uger, de afprøvede SENSE. De var begge begejstrede for SENSE og syntes det var nemt at følge.

 

Karinas tal var således:

 

Før/efter:

Vægt 89,4 kg / 82,3 kg - vægttab 7,1 kg

Fedtprocent 44% / 40,2% - nedgang 3,8%

Livvidde 97 cm / 89 cm - minus 8 cm

 

Mortens tal var således:

 

Før/fter:

Vægt 122,6 kg / 107,9 kg - vægttab 14,7 kg

Fedtprocent 38,1 / 33,8 - nedgang 4,3%

Livvidde 120 cm / 102 cm - minus 18 cm

 

Jerk W. Langer sagde om kuren, at "Vi kan rigtig godt lide pricipperne i Sense-kuren. Man lærer, hvad sund mad er, man lærer, i hvilket forhold man skal spise de forskellige fødevarer, og man lærer, hvordan det skal fylde på tallerkenen. Det er også nogle erfaringer, man kan tage med sig senere hen og bruge, når man spiser efter en kur" .

 

Grunden til at Sense ikke scorede topkarakterer var, at Sense - ifølge de to eksperter - ikke er tilpasset til den enkelte person. Hvis man, som den ene af testpersonerne i programmet, dyrker meget motion, kan man risikere at få for lidt mad og tabe for meget muskelmasse. Ligesom man omvendt kan risikere slet ikke at tabe sig, hvis man vejer noget mindre end programmets testpersoner - siger eksperterne.

 

Om det skrev SENSE-teamet i nyhedsbrev den 24. januar 2017 følgende:

 

"Det er imidlertid ikke korrekt forstået. Sense kan sagtens gøres individuel, så den passer til alle typer – både dem, der træner meget; dem, der er meget overvægtige; dem, der kun ønsker at smide et par kilo og dem, der ikke skal tabe sig, men blot ønsker en sund livsstil.

 

En af de smarte ting ved Sense er, at du bruger håndfladen til at vurdere mængden af grøntsager, stivelse/frugt og protein – kun fedt afmåles i spiseskefulde. Da små mennesker har små hænder, og store mennesker har store hænder, vil mængden af kalorier automatisk blive tilpasset det enkelte menneske.

 

Hvis du træner rigtig meget, skal du gerne have en håndfuld protein med top til hvert måltid. Dagen før et langt løb eller lignende er der også plads til en til to håndfulde stivelse/frugt ekstra.

Det er altså let at tilpasse Sense til den enkelte person – uanset størrelse og behov."

 

HEIDI TAYMYR

KOSTVEJLEDER OG SENSE-KONSULENT

 

Petershøjvej 4

4160 Herlufmagle

heidi(a)heiditaymyr.dk

Tlf. 31 69 33 77

 

HEIDITAYMYR © 2016